viernes, 26 de enero de 2018

Sant Antoni a l'IES Son Ferrer


Divendres 19 de gener, l'institut va dedicar un poc d'aquest dia per celebrar el tradicional dia de Sant Antoni. Com cada any, les classes es varen aturar a les 13h i els alumnes podien comprar tiquets a 5€, o bé dur la carn de ca seva per torrar-la al pati. En el centre del pati, els alumnes d'FP varen fer un fogueró i, distribuïts, varen col·locar bidons per poder torrar. A més, varen posar música i, alumnes i professors varen gaudir d'una torrada amb companys i amics.

viernes, 19 de enero de 2018

17 de gener: festa de Sant Antoni Abat

La festa de Sant Antoni és una celebració, pròpia del 17 de gener, d'origen medieval, que uneix tradicions paganes i religioses, ja que aquest festeig es va iniciar amb l'honorificació del sol amb el foc i commemorant el solstici d'hivern.
Sant Antoni era un monjo cristià, considerat el patró del animals, ja que quan en veia un ferit, sempre anava a ajudar-lo i perquè a l'època medieval els pagesos li demanaven la protecció dels seus animals.  Sant Antoni defensava l'eremitisme, és a dir, la vida solitària, la contemplació i la penitència, sense cap contacte amb la societat, ja que creien que així complien millor el manament cristià de no ser part del món.
Conta la llegenda que als 20 anys va sentir la veu de Déu, i li va animar a què ajudés els pobres per poder arribar al cel. Va anar a viure a la cova de Tebes, on els dimonis el varen temptar amb visions mortificants i el vare apallissar. La nit següent, els dimonis varen tornar convertits en mostels, petits animals carnívors, i Déu els va espantar amb un feix de llum.
D'aquesta manera trobam diferents símbols característics que representen aquesta festa:
  • Foguerons: representen la victòria de la llim sobre les tenebres i dels dimonis, per això aquests ballen al seu voltant. 
  • Gloses: són cançons que conten fets d'aquesta celebració.
  • Beneïdes: a l'època medieval l'aigua era important perquè n'hi havia molta sequera. Per tant, Sant Antoni, com patró dels animals i protector de la pagesia i dels conreus, afavoreix la pluja.
  • Porc: Sant Antoni també és conegut com Sant Antoni del porquet, ja que va veure un ferit i el va cuidar. Per aquest motiu, pren la figura de l'antiguitat divina protectora dels porcs, figura de l'esperit del gra.
  • Dimonis: és considerat el culpable dels desastres naturals.
  • Sant Antoni: és el protagonista d'aquesta festa, ja que és el protector de la pagesia mallorquina, dels conreus, dels animals domèstics i dels treballadors, com forners, pastissers... 

Encara que també es celebra al País Valencià i a Catalunya, a Mallorca té molta importància, en especial, a pobres com Artà, Manacor i Sa Pobla.
  • A Artà es fan balls de dimonis, van vestits amb camisa blanca i un mocador vermell, fan rotlos de dimonis i foguerons i canten completes.
 
Primer ball dels dimonis a la plaça
  • A Manacor són típics els foguerons, les bulles, els concerts santantoniers, els goigs de Sant Antoni, el cant de completes i correfocs.
 
Bulles a Manacor
  • A Sa Pobla fan foguerons, canten gloses, toquen la ximbomba i els Caparrots de Sa Pobla fan un ball a la plaça.
Correfoc que dóna inici a les festes

A la capital, Palma, no és popular celebrar aquesta festa, en canvi, el dia 20 de gener es fan torrades per celebrar Sant Sebastià,  ja que és el patró de Palma.

En canvi, a Calvià es varen organitzar torrades la nit del divendres 19 a municipis com Son Ferrer, Palmanova, Magalluf, Santa Ponça,... Molts joves i famílies varen gaudir d'un bon sopar en companyia, amb música i a prop del foc per no passar fred. A més, a Calvià Vila moltes mascotes varen desfilar pels carrers del poble i posteriorment varen ser beneïdes amb aigua, degut a la tradició de Sant Antoni.

lunes, 8 de enero de 2018

Diario de Navidad

Después de este parón por las fiestas de Navidad, toca retomar el blog con una nueva publicación. Para ello, explicaré en qué han consistido mis vacaciones.

El día de Noche Buena lo suelo celebrar con mi familia por parte de padre: cenamos todos juntos y pasamos la noche cantando y bailando. Sin embargo, este año no ha sido así, ya que he pasado las navidades en Londres con mis padres y mi hermana. El 24 por la noche llegué al hotel, así que solo fui a dar un paseo para visualizar la zona.
El día 25 fue un día agotador. Ni el metro ni los autobuses estaban disponibles porque era festivo, así que fuimos desde la ciudad de Londres hasta el centro caminando (40 minutos aproximadamente). Pasamos prácticamente todo el día caminando, pero por la calle no había mucha gente, solo turistas, ya que los británicos suelen celebrar tanto Noche Buena como Navidad en familia. Además, no pudimos encontramos casi restaurantes ni tiendas abiertas, por eso comimos sobre las 17h.
A partir del día 26 nos movíamos con el metro con gran facilidad. En vez de pasar 40 minutos caminando, en 5 minutos ya estábamos en el lugar que queríamos. Visité muchos sitios, lo más conocido de Londres, como el Big Ben, el London Eye, el museo de Madame Tussauds o el Museo Británico; y otros lugares no tan conocidos, como el Sky Gardens.
El 31 fui a Trafalgar Square a ver los los fuegos artificiales y el día de Año Nuevo, al llegar a Mallorca, fui a comer con la familia.
El dia 4 cené con unas amigas y dormimos juntas, y la noche de Reyes salimos de fiesta. El sábado celebramos el cumpleaños de una amiga y el domingo estuve acabando todos los deberes que me habían mandado.

Estas fiestas he tenido tiempo de descansar y de disfrutar de mis amigos y familia, pero también he estudiado bastante.

martes, 19 de diciembre de 2017

¡Feliz Navidad!


Aunque todavía no sea 25 de diciembre, ya se respira el espíritu navideño desde hace semanas.
Por esta razón, desde el blog de TIC aprovecho la cercanía de la celebración para desear felices fiestas y un próspero año nuevo a tod@s, en especial, a aquell@s que dedican un poco de su tiempo leyendo este post. Que tengáis una buena entrada del año 2018 y que este venga lleno de salud, trabajo y mucho cariño. ¡Feliz Navidad!


Fuentes:

lunes, 18 de diciembre de 2017

Premi a l'Esforç Personal i a l'Excel·lència Acadèmica 2017

Dijous, dia 14 de desembre de 2017, es va donar lloc a l'entrega de Premis a l'Esforç Personal i a l'Excel·lència Acadèmica dels alumnes del curs 2016-2017 de primària i secundària de Mallorca, al Palau de Congressos de Palma.
Els 63 alumnes de primària i els 359 de secundària, juntament amb les seves famílies i la premsa, varen gaudir d'una celebració inaugurada per un breu concert dels alumnes del Conservatori Professional de Música i Dansa de Mallorca.


A continuació, la presidenta del Govern, Francina Armengol; el conseller d'Educació i Universitat, Martí March; el director general de Planificació, Ordenació i Centres, Antoni Morante; i la directora general del Personal Docent, Rafaela Sánchez, varen procedir a l'entrega dels diplomes i dels obsequis pels alumnes guardonats.


 


Cal destacar que quatre de les alumnes guardonades, Nerea Alfaro Ceballos, Victoria Tomás FiteniLucia Alfaro Ceballos i Cristina Martínez Muñoz, són estudiants de l'IES Son Ferrer, ja que tenen una mitjana superior a 9 de tota l'ESO. 

No només han rebut aquest reconeixement a nivell de l'illa, sinó també varen rebre una menció especial per part del centre durant la graduació de 2n de batxiller del curs 2016-2017.

Fonts:


viernes, 24 de noviembre de 2017

24 de novembre a l'IES Son Ferrer

Demà dissabte, dia 25 de novembre, és el Dia Mundial contra la Violència de Gènere. Per aquest motiu, l'IES Son Ferrer ha volgut fer una commemoració a totes les dones assassinades des que va començar l'any escolar.
Des de l'inici del curs 2017-2018, cada vegada que una dona, un menor o un home són assassinats, el nombre de morts augmenta al comptador que hi ha a l'entrada de l'institut. També s'han posat a les cadires de cada aula el nom, la data de mort, i l'edat de les víctimes.
 
Avui s'han utilitzat aquestes cadires, una amb el nom de cada una de les víctimes, per fer aquesta commemoració pel Dia Mundial contra la Violència de Gènere. Els dos responsables de la Comissió de Coeducació de l'institut de cada un dels nivells, des de 1r ESO fins 2n Batxiller, vestits de negre han col·locat les cadires en forma de cercle. Una vegada tothom estava present a l'acte, després d'uns minuts de silenci, cada estudiant ha representat una víctima, de manera que duien una espelma i pètals negres. En el cas de les al·lotes, també duien una llàgrima negra a la galta.
Mentre tot això es duia a terme, una dona embarassada ha estat assassinada a València. Per aquest motiu, una vegada tots els alumnes que hi han participat estaven asseguts a les seves respectives cadires, un altre al·lot, també vestit de negre, ha col·locat una altra cadira en el centre del cercle per commemorar la darrera víctima.

miércoles, 22 de noviembre de 2017

Dia Mundial contra la Violència de Gènere

Cada 25 de novembre es celebra el Dia Mundial contra la Violència Masclista a nivell mundial. Malauradament, encara que any rere any en faci aquesta commemoració a les dones assassinades a mans dels seus marits i reivindicació dels drets de totes les dones, avui en dia segueixen existint moltíssims casos de violència masclista.
Per això, hem de saber que no va ser fins el 1999 quan l'ONU va declarar el Dia Internacional contra la Violència cap a la Dona.
 

Per començar, hem de saber per què se celebra i com va començar aquest dia tan especial. L'elecció d'aquesta data es justifica amb un fet històric, on les germanes Mirabal varen ser assassinades a la República Dominicana, per la policia secreta del dictador Rafael Trujillo, en 1960. Aquest assassinat va tenir gran impacte perquè aquestes tres dones varen ser activistes importants a la lluita per la llibertat i, encara que varen sofrir abusos sexuals i varen anar a la presó, varen seguir lluitant pels seus ideals i per la democràcia.

Per fer una menció especial a aquest tema i per conscienciar a tothom del mal que fan els agressors tant a les víctimes com a les famílies, dedicaré aquest espai per les diferents activitats que es faran a nivell nacional, autonòmic i municipal.

A NIVELL NACIONAL:
  • Manifestacions a Madrid en contra de la violència a la dona.
  • Durant les marxes a Cantàbria, s'han escoltat els crits de "a elles les culpen, a ells els disculpen", "tranquil·la germana, venim en manada" o "la manada som nosaltres".
 
  • A Mérida, un grup d'al·lotes han realitzat un acte a la Plaça Major, on s'han vestit de negre i amb ferides pintades a la cara. Amb això han volgut ser el crit de les que ja no tenen veu.

A NIVELL AUTONÒMIC:

  • El 23 de novembre se celebra a Palma una marxa contra la violència masclista.
  • El 25, a la Sala de Plens, es fa la lectura de manifest d'adhesió a l'eradicació de la violència cap a les dones i nines, i es farà l'encesa d'una espelma en record de les víctimes mortals de les Illes.
  • A Menorca es farà una projecció de curtmetratges contra la violència de gènere, com per exemple:

  • El 26 i 27 de novembre es faran tallers de micro-masclismes, lectures poètiques i circuits contra la violència en el Casal de la Dona.
  • L'Institut Balear de la Dona plantejarà una sèrie d'estratègies amb relació amb els maltracte de l'home cap a la dona.


A NIVELL MUNICIPAL:

  • El dia 24, a la Sala Palmanova de Calvià, es dóna lloc a una jornada de violència de gènere i joventut, adreçada a personal tècnic i professionals d'administracions públiques i entitats privades.
  • El 25 s'iniciarà una caminada popular des del Passeig de Calvià i, en arribar a Palmanova, es realitzaran diferents tallers i actuacions.



  • També es farà un Cinefòrum i s'entregaran els premis del concurs de fotografia "No ho permetis". A més, es projectarà el film Aigua.



Fonts:
http://www.notimerica.com/sociedad/noticia-celebra-hoy-dia-contra-violencia-genero-20141125191456.html
http://www.feministas.org/movilizaciones-2017-25noviembre.html
http://www.elmundo.es/espana/2017/11/25/5a19462f46163fc5288b4574.html
http://www.caib.es/govern/organigrama/area.do?coduo=232&lang=ca
http://www.calvia.com/responsive/agenda.plt?AGENDA=true&KNODE=676&KIDIOMA=2&KSITE=1
http://www.calvia.com/responsive/general.plt?KNOTICIA=3801&KIDIOMA=2&KNODE=2

La física espanyola Alicia Sintes

BIOGRAFIA Alicia Sintes és una física espanyola, nascuda a Menorca el 1969. Va estudiar la secundària i el batxillerat a Maó, i a la UIB...